این بازی شباهت های زیادی با گیم پلی بازی Ratchet & Clank (2016) و سایر ورودی های سری دارد. عناصر بازی های Ratchet & Clank قبلی مانند strafing، gunplay، مجموعه پیچ و مهره ها، ارتقاء سلاح های خودکار و سلامت، ارتقاء دستی سلاح Raritanium و ابزارها را حفظ می کند. شخصیت اصلی قابل بازی Ratchet است. او توسط دوست رباتیک و دستیارش Clank که به پشت او آویزان شده است همراهی می شود. علاوه بر این، این بازی دارای یک لومباکس زن قابل بازی به نام پرچ، و همچنین یک ربات شبیه به Clank، Kit است. بازیکن Ratchet و Rivet را در محیطهای مختلف در سطوح مختلف حرکت میکند، دشمنان را با آرایهای از سلاحها و ابزارهای مختلف شکست میدهد، و از موانع برای تکمیل اهداف اصلی ماموریت عبور میکند.
این بازی مفهوم سفر لحظه ای نزدیک بین مناطق مختلف، سیارات و جهان های دیگر را در صحنه های گیم پلی از طریق سیستم پورتال های بین بعدی به این سری معرفی می کند. برای اینکه بازیکن بتواند از این ویژگی استفاده کند، مکانیک جدیدی به نام "Rift Tether" در زرادخانه Ratchet و Rivet معرفی شده است که آنها را از یک طرف یک پورتال به سمت دیگر می کشد و به آنها اجازه می دهد به سرعت بین نقاط حرکت کنند. این بازی دارای بازگشت سیاراتی است که در نوشته های قبلی با یک پیچ و تاب ابعادی کاوش شده اند، از طریق همتایان جایگزین خود، در کنار سیارات جدیدی که قبلاً در فرنچایز دیده نشده بودند. این بازی دارای گزینه های تحرک و پیمایش افزایش یافته با اضافه کردن حرکاتی مانند دویدن و دویدن روی دیوار است. علاوه بر این، زرادخانه بازی دارای ترکیبی از سلاحهای کاملاً جدید و کلاسیکهای بازگشتی از قسمتهای قبلی است.