این بازی دارای یک دنیای نیمه باز است که با پیشرفت خط داستان، بازیکن مناطق جدیدی را باز می کند. همچنین دارای سیستم کاردستی، چرخه روز/شب، تعامل شخصیت های تجاری و غیربازیکن (NPC)، سیستم مهارت، مخفی کاری و مبارزه، و همچنین شاخه های داستانی متعددی است که چندین جنبه از جهان را تغییر می دهد.
در طول روز، بازیکن میتواند دنیا را کاوش کند و در مکانهای مختلف پراکنده در هر زیستگاه به جستجوی منابع بپردازد، همچنین این زمان را صرف تعمیر درها یا موانع در اطراف مخفیگاه و ساخت اقلام جدید و ارتقاء در میز کار کند. در طول روز، بازیکن همچنین می تواند مواد توهم زا را در اجاق گاز خود بپزد تا به مهارت های مختلف دسترسی پیدا کند، هر مهارت مفیدی که بازیکن انتخاب کند نیاز به مهارت مضری نیز دارد. در طول شب، بازیکن نمی تواند مخفیگاه را ترک کند و باید تا صبح در برابر مزاحمان احتمالی دفاع کند. برنامهریزی یک استراتژی دفاعی کلیدی است و بازیکنان این فرصت را دارند که تلهها و درها یا پنجرهها را سد کنند تا از سرعت هر متجاوزی کم کنند.
اگر بازیکن در شب زنده بماند، نزد معاملهگر شهرت پیدا میکند که میتوان از آن برای معامله اقلام گرانتر استفاده کرد. اگر بازیکن در طول شب بمیرد، صبح روز بعد بدون دریافت هیچ شهرتی از خواب بیدار می شود. اگر بازیکن در حین جمعآوری بمیرد، نیمی از موجودی خود را از دست خواهد داد که سپس برای جمعآوری بعدی روی نقشه مشخص میشود. دشواری های بالاتر مجازات های بالاتری برای مرگ مانند از دست دادن جان یا مرگ دائمی دارند.