در ابتدای بازی، بازیکنان جنسیت و نژاد شخصیت خود را انتخاب میکنند و برای دومی 10 انتخاب شامل نژادهای انسان و نژادهای فانتزی مانند الفها و اورکها میشود. بازیکن ظاهر شخصیت را انتخاب می کند. با این حال، این لزوما دائمی نیست، زیرا یک مکانیک درون بازی اجازه می دهد تا بعداً ظاهر را تغییر دهید. شخصیتها سه ویژگی اصلی دارند: سلامتی میزان آسیبی است که شخصیت قبل از مرگ میتواند متحمل شود، جادو برای انجام طلسمها کاهش مییابد، و استقامت به شخصیت اجازه میدهد تا «حملات قدرتمند» یا اسپرینت سنگین انجام دهد. هنگامی که مشخصه کمتر از حداکثر مقدار خود باشد، یک نوار وضعیت برای هر ویژگی روی صفحه ظاهر می شود. صفات در طول زمان بازسازی میشوند و میتوانند با نوشیدن معجونها، طلسمهای احیاکننده یا از طریق افسونهای مختلف سریعتر پر شوند. شخصیتها بهطور غیرمستقیم و از طریق ارتقای مهارتها، تجربه کسب میکنند. 18 مهارت به طور مساوی بین سه مدرسه مبارزه، جادو و مخفی کاری تقسیم می شوند. هر مهارت نوار تجربه مخصوص به خود را دارد که وقتی شخصیت یک اکشن مربوط به مهارت را در بازی انجام می دهد، افزایش می یابد. برای مثال ساختن خنجر مهارت اسمیتینگ را افزایش می دهد و آسیب زدن با کمان مهارت تیراندازی با کمان را افزایش می دهد. وقتی نوار تجربه یک مهارت پر می شود، سطح مهارت بالا می رود و نوار بازنشانی می شود. پس از ارتقاء سطح مهارتهای کافی، کاراکتر به سطح بالا میرود و بازیکن را قادر میسازد تا حداکثر مقدار یکی از سه ویژگی را افزایش دهد و امتیازی برای امتیاز کسب کند. امتیازات امتیاز را میتوان فوراً برای امتیاز ویژه مهارت خرج کرد یا برای استفاده بعدی ذخیره کرد.