The Last of Us Part II یک بازی اکشن-ماجراجویی است که از منظر سوم شخص بازی میشود و عناصری از ژانر وحشت بقا را به نمایش میگذارد. بازیکن برای پیشبرد داستان از محیط های پسا آخرالزمانی مانند ساختمان ها و جنگل ها عبور می کند. بازیکن میتواند از سلاحهای گرم، سلاحهای بداهه و مخفی کاری برای دفاع در برابر انسانهای متخاصم و موجودات آدمخوار آلوده به گونهای جهشیافته از قارچ Cordyceps استفاده کند. کنترل به طور متناوب بین الی و ابی جابه جا می شود؛ بازیکن همچنین به طور خلاصه جوئل را در سکانس آغازین کنترل می کند. ماهیت چابک شخصیت بازیکن عناصر پلتفرمینگ را معرفی میکند، که به بازیکن اجازه میدهد تا از محیطها عبور کند و از آنها بالا برود و در طول نبرد مزایایی کسب کند. بازیکن می تواند اشیاء شیشه ای مانند پنجره ها را بشکند تا به مناطق خاصی دسترسی پیدا کند یا تدارکات را به دست آورد. برخی مناطق با اسب یا قایق حرکت می کنند.
در نبرد، بازیکن می تواند از سلاح های دوربرد مانند تفنگ و کمان، و سلاح های کوتاه برد مانند تپانچه و هفت تیر استفاده کند. بازیکن میتواند سلاحهای غوغا با استفاده محدود مانند قمه و چکش را از بین ببرد، و آجرها و بطریها را برای پرت کردن حواس یا حمله به دشمنان پرتاب کند. اقلام جمع آوری شده را می توان برای ارتقاء سلاح ها در میزهای کار یا تجهیزات صنایع دستی مانند کیت های بهداشتی، کوکتل مولوتف و صدا خفه کن های موقت استفاده کرد. بازیکن می تواند مکمل ها را برای ارتقاء مهارت ها در درخت مهارت جمع آوری کند. دستورالعملهای آموزشی موجود در سراسر محیط، شاخههای درخت مهارت اضافی را باز میکند و امکان ارتقاء ویژگیهایی مانند سنج سلامت، سرعت ساخت و انواع مهمات را فراهم میکند.