لایهها مسابقه را با بر عهده گرفتن نقش یکی از اعضای خانواده یا قربانی آغاز میکنند، که در مجموع سه عضو خانواده و چهار قربانی برای مجموع هفت بازیکن در هر مسابقه قابل بازی هستند. یک مسابقه در یکی از پنج نقشه تنظیم شده است: خانه خانواده سلاتر، یک پمپ بنزین، یک کشتارگاه، یک آسیاب، و خانه نانسی. خانه خانوادگی و پمپ بنزین مکانهایی هستند که در فیلم نشان داده شدهاند، در حالی که کشتارگاه، آسیاب و خانه نانسی مکانهای جدیدی هستند. هر نقشه دارای یک تغییر روز و شب است که نور و جو را تغییر می دهد. یکی از ویژگی های هر نقشه زیرزمینی است که همه قربانیان و Leatherface مسابقه را در آنجا شروع می کنند.
قربانیان پس از فرار از محدودیت های خود، ابتدا باید از زیرزمین فرار کنند تا به روش های مختلف فرار برسند. قربانیان می توانند از طریق یکی از چهار خروجی که همیشه در هر نقشه وجود دارد فرار کنند. اعضای خانواده باید قربانیان را ردیابی کرده و بکشند. اگر آسیب کافی به قربانی وارد شود، بلافاصله کشته شده و از مسابقه حذف می شوند. اعضای خانواده باید به پدربزرگ، یک شخصیت ثابت که از خون قربانیان و سطل های خون در اطراف نقشه تغذیه می کند، غذا بدهند. بعد از اینکه با سر و صدای کافی که توسط قربانیان ایجاد می شود از خواب بیدار می شود، گهگاه فریاد می زند و خطوط کلی هر قربانی را که در حال حرکت است برای همه اعضای خانواده آشکار می کند. مسابقه زمانی تکمیل می شود که همه قربانیان یا فرار کنند یا کشته شوند.