بازیهای Uncharted آزادی قابل قبولی را از طریق طراحی نقشهها میدهند. بازیهای بعدی حاوی عناصری از طراحی جهان باز هستند، به منظور تشویق رومینگ آزاد برای ایمن کردن کلکسیونها یا مخفی کاری برای اجتناب از دشمنان. در A Thief's End، نقش آفرینی به بحث های جانبی با شخصیت های دیگر گسترش یافت. سری Uncharted از ساختار بازیهای اکشن سنتی پیروی میکند، جایی که بازیکنان یک سری سطح از سطوح را با گیمپلی خطی کامل میکنند و از دید سوم شخص هدایت میشوند.
تیراندازی در عملکرد بازی نقش اساسی دارد، زیرا بازیکنان همچنین باید از یک رشته دشمن دور بزنند. اگرچه سلاح های متنوعی در بازی وجود دارد، بازیکن فقط می تواند یک اسلحه کمری مانند تپانچه، یک سلاح اصلی مانند تفنگ یا تفنگ ساچمه ای و تعداد انگشت شماری نارنجک حمل کند. این سلاح ها با برداشتن سلاح هایی که توسط دشمن سرنگون شده رها شده اند یا از سلاح هایی که در اطراف نقشه های مختلف پراکنده شده اند به دست می آیند. اگر بازیکن بمیرد، در یک نقطه بازرسی سطح مشخصی بازپخش میشود.