بررسی PS5 Pro – قدرتمند روی کاغذ، معمولی در عمل
در سال 2024، بازی کردن Spider-Man: Miles Morales روی PS5 اصلی—با عرض پوزش از این بازی با کلمهای مشابه—یک شگفتی بصری است. هدایت مایلز مورالس در یک شهر وسیع و پرجنبوجوش، هنگامی که در هوا چرخ میزند و به سمت زمین شیرجه میزند، درست قبل از اینکه بدون زحمت دوباره به آسمان پرتاب شود تا میان ساختمانهای بلند سر بخورد، همچنان یک هیجان بینظیر است. اما زمانی که این بازی منتشر شد، واقعاً شگفتانگیز بود. بهویژه با زمانهای بارگذاری سریع که بهعنوان یک ویژگی متمایز اصلی احساس میشد.
به نظر من، نسخه بازسازی شده بازی Demon’s Souls توسط Bluepoint همچنان چشمگیرترین بازی از نظر بصری روی PS5 است. استفاده آن از نورپردازی و کارگردانی هنری، حال و هوای بازیای را که به خاطر حس تنش و دنیای اتمسفریک آن محبوب بود، به خوبی به تصویر کشید. تلاشهای Bluepoint چنان عالی است که این بازی حتی چهار سال بعد همچنان جذاب باقی مانده و نشان میدهد که PS5 و بازیهای آن حتی حالا هم میتوانند تأثیرگذار باشند.
تجربههایی مانند اینها تأیید فوری و قاطع این موضوع بودند که PS5 ارزش قیمت آن را دارد و آینده بازیها روی این پلتفرم پتانسیل هیجانانگیزی دارد. این بازیها و چند مورد دیگر بدون هیچ شکی ثابت کردند که کنسول سونی نمایانگر یک جهش نسلی است که ارزش تجربه کردن را دارد.
پلیاستیشن 5 پرو دومین نسخه از این کنسول است و با اینکه سونی امیدوار است هم خریداران جدید و هم دارندگان فعلی PS5 جایگاهی برای آن در خانههای خود پیدا کنند، این ارتقای میاندورهای با ویژگیهایی مجهز شده است که برای یک بازار خاصتر طراحی شدهاند. برای اینکه هر دو گروه بتوانند این انتقال را انجام دهند، PS5 پرو باید همان معیارهای ارزشسنجی کنسول اصلی را رعایت کند—و با توجه به قیمت آن و نبود بازیهای انحصاری در مقایسه با PS5 اصلی، با استاندارد بالاتری روبهرو است.
PS5 پرو یک سختافزار قدرتمندتر است که از نظر فیزیکی، تا حد زیادی شبیه مدلهای موجود است. بنابراین، مانند بیشتر تکنولوژیهای تدریجی با قیمت بالا، باید مزایای خود را بهوضوح و به شکلی جذاب بیان کند. با اینکه این کنسول میتواند تجربههای بازی را از نظر فنی بهبود بخشد، بدون بازیهای جدیدی که مزایای داشتن آن را برجسته کنند، مزایای ملموس PS5 پرو برای افراد عادی بسیار سختتر قابل درک است و حتی ممکن است برای قانع کردن مخاطبان هدف جهت پرداخت هزینه کافی نباشد.
بیایید با کماهمیتترین بخش تغییرات PS5 پرو شروع کنیم: ظاهر و فرم فاکتور. PS5 پرو بدون درایو دیسک عرضه میشود، به این معنی که بهطور پیشفرض یک کنسول دیجیتالی است. از نظر فرم فاکتور، ابعاد آن بسیار کوچکتر و نزدیکتر به PS5 اسلیم است تا نسخه اولیه بزرگتر، هرچند به دلیل پایه همچنان تقریباً همان فضای قبلی را اشغال میکند (پایه PS5 اولیه برای مدل پرو قابل استفاده نیست). در حالی که PS5 اسلیم دارای یک روکش براق در پنلهای بیرونی است (مگر اینکه درایو دیسک متصل کنید که مات میشود)، PS5 پرو همان روکش مات مدل اولیه را دارد. همچنین کمی بلندتر از مدلهای قبلی است. بهطور کلی، ظاهر آن شکیلتر است.
با این حال، قابلتوجهترین تغییرات ظاهری، دریچههایی هستند که در هر دو طرف کنسول قرار دارند. هدف از این دریچهها کمک به تهویه و خنکسازی است، بهویژه که PS5 پرو دارای واحد پردازش گرافیکی قویتری است و برای ارائه تصاویر واضح 4K کمی بیشتر کار میکند. با این حال، این دریچهها تأثیر زیبایی هم دارند، به همان شکلی که اضافه کردن نوارهای مسابقه به هر ماشینی بهطور خودکار آن را جذابتر میکند. من هرگز با طراحی PS5 مشکلی نداشتم—از یقههای برجسته و شبیه به شخصیت ستو کایبای نسخه اولیه خوشم میآمد و ظاهر نازکتر PS5 اسلیم را نیز دوست داشتم. PS5 پرو هم آن طراحی اولیه را دارد و هم باریکتر است، و به خاطر نوارهای مسابقه… و البته سختافزارهای داخلی بهتر، سریعتر است، حدس میزنم.
همانطور که قبلاً اشاره شد، این طراحی باریکتر به لطف نداشتن درایو دیسک امکانپذیر شده است، به این معنی که اگر شما یک مجموعه رسانه فیزیکی جمع کردهاید – چه بازیها و چه فیلمها – که قصد دارید از آن استفاده کنید، باید هزینه بیشتری برای این امکان بپردازید. با قیمت 700 دلار، مدل پرو قیمت بالایی دارد و در حالی که تحویل دیجیتال این روزها معمولتر شده، برای مصرفکنندگان عادی داشتن قابلیت وارد کردن دیسک بازی به کنسول یک ویژگی مهم است. علاوه بر این، کاربران حرفهای که احتمالاً به ارتقا فکر میکنند، احتمالاً مجموعه وسیعی از بازیهای فیزیکی PS4 دارند. اگرچه نبود درایو دیسک ممکن است برای برخی مشکلساز نباشد، این یک عملکرد پایهای است که از کنسولی با بالاترین قیمت تاکنون حذف شده است. این تصمیم میتواند طرفداران پرشور پلیاستیشن را در موقعیتی دشوار قرار دهد که مجبور شوند بین کنار گذاشتن رسانه فیزیکی یا پرداخت هزینه اضافی برای حفظ این پشتیبانی انتخاب کنند. همچنین اگر از قبل پایه عمودی PS5 Slim را ندارید، باید هزینه اضافی برای خرید آن بپردازید.
در حالی که PS5 Pro ممکن است یک عملکرد پایهای را نداشته باشد، اما چند ویژگی جدید و شگفتانگیز به دست آورده است. زمانی که کنسول معرفی شد، مارک سرنی – به طور غیرمعمول – معرفی را بسیار ساده و قابل فهم نگه داشت. او گفت که Pro به بازیکنان این امکان را میدهد که بازیهای خود را با نرخ فریم بالاتر و پایداری حالتهای عملکردی بازی کنند در حالی که کیفیت گرافیکی بالاتر حالت Fidelity را نیز داشته باشند. این ویژگیها توسط سه ویژگی کلیدی جدید که در PS5 Pro وجود دارد، فعال میشود. اولین مورد یک GPU ارتقا یافته است که با ترکیب واحدهای محاسباتی بیشتر و حافظه سریعتر، این امکان را میدهد که بازیها سریعتر رندر شوند. دومین مورد قابلیتهای قدرتمندتر ردیابی پرتو است که به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا نورپردازیهای واقعیتری با فداکاریهای کمتر پیادهسازی کنند. و در نهایت، PS5 Pro قادر است از مقیاسسازی مبتنی بر هوش مصنوعی از طریق PlayStation Spectral Super Resolution استفاده کند که با یادگیری ماشینی تصاویر را شارپتر کرده و آنها را واضحتر میکند – اگر با گیمینگ پیسی آشنا باشید، شبیه به XeSS یا DLSS است اما روی کنسول، که چیز قابلتوجهی است که روی کنسول پیادهسازی شده است. این “سه بزرگ” که سرنی از آن یاد میکند، پایهای برای تجربه گیمینگ کنسولی است که از نظر بصری و عملکردی بیرقیب است و فاصله بین کنسول و پیسی را کمی بیشتر کاهش میدهد. این مجموعه ویژگیها قطعاً بازیهایی را که روی PS5 Pro تست کردم، ارتقا داد، اما نه به اندازهای که انتظار داشتم.
در حالت PS5 Pro، بازی Demon’s Souls میتواند با بهترین ویژگیهای هر دو حالت و حتی بیشتر از آن تجربه شود. با فعال کردن این حالت، سطح جزئیات به مراتب واضحتر از حالتهای سینماتیک و عملکردی است. من چندین بار بازی Demon’s Souls را در هر دو حالت عملکردی و سینماتیک بازی کردهام، و هیچگاه متوجه میزان زیادی زباله در هوا در بخش آموزش نشده بودم؛ هیچوقت متوقف نشده بودم تا ببینم چطور نور coming from شعله یک چراغ به طور واقعگرایانه روی دیوار سنگی که به آن فشار داده شده، تپش میزند. این اثر در حالتهای دیگر به وضوح کاهش یافته است نسبت به زمانی که از گزینه PS5 Pro استفاده میکنید. خاکسترهای فردی که پیامهای آموزشی قرمز را تشکیل میدهند قابل تشخیص هستند – تا حالا بیشتر شبیه یک خط قرمز به نظر میرسید. نور که به سنگ برخورد میکند، لبههای دندانهدار بلوکهای استفادهشده برای ساخت دیوارهای ویرانه و قلعههای عظیم را تعریف میکند. قبلاً متوجه آن نمیشدم چون اصلاً وجود نداشت. در حالت PS5 Pro، همه چیز درخشش بیشتری دارد به طوری که احساس میکردم گردشگری در دنیایی هستم که صدها ساعت در آن گذراندهام. بازی Demon’s Souls به هر حال بازی زیبایی است، صرفنظر از اینکه چطور آن را بازی کنید، اما در PS5 Pro، من مرتباً جزئیات جدیدی را میبینم و قطعاً بازی را دوباره روی Pro بازی خواهم کرد.
مشکل اینجاست که بیشتر این تغییرات بصری جدید بسیار ظریف هستند، به طوری که زمان قابل توجهی را صرف جابهجا شدن بین حالتهای سینماتیک، عملکردی و PS5 Pro کردم تا تغییرات را به درستی شناسایی کنم. این یکی از آن چیزهایی است که اگر وقت نمیگذاشتم تا دقیقاً اینچهای صفحه را بررسی کنم، احتمالاً هیچوقت متوجه نمیشدم. این باعث میشود که تغییرات بصریای که PS5 Pro به Demon’s Souls میآورد بیشتر یک “نیاز خوب” باشد تا یک ارتقاء ضروری. تفاوت گرافیکی بین حالت سینماتیک و PS5 Pro برای بیشتر افراد قابل توجه نخواهد بود، اما نرخ فریم بهبود یافته و روانی که از آن حاصل میشود در احساس بازی ملموس است و این همان هدفی بود که طبق گفته سرنی، دنبال میشد.
بازی Alan Wake 2 بهروزرسانی شده تا از قابلیتهای بهبود یافته ردیابی پرتو PS5 Pro استفاده کند و دوباره، این تغییرات قابل توجه میشود اگر وقت بگذارید و تفاوتها را بررسی کنید. حال و هوای بازی به لطف ردیابی پرتو بهتر تقویت شده و برای کسانی که حالت “کیفیت” را انتخاب میکنند، دیگر نمیتوانید بازی را در جایی غیر از یک PC قدرتمندتر با این کیفیت مشاهده کنید. بازی که به شدت به نورپردازی برای تنظیم حالت و قدرت گیمپلی خود وابسته است، قطعاً از کیفیت ردیابی پرتو بهرهمند میشود. اما باز هم، برخی معاوضهها وجود دارد. حالت کیفیت ردیابی پرتو را با تمام ویژگیهای بازتابهای واقعی و وضوح 4K دارد، اما با نرخ فریم 30 اجرا میشود. مشابه حالت سینماتیک Demon’s Souls، نقطه ضعف این است که گیمپلی حس کندتری پیدا میکند. این روش من برای بازی کردن تمام بازی نخواهد بود. با این حال، PS5 Pro دوباره همانطور که سرنی گفته بود عمل میکند و نقطه بهینهای را در حالت عملکردی Alan Wake 2 پیدا میکند، که معادل وفاداری بصری حالت کیفیت است زمانی که بازی روی PS5 استاندارد بازی میشود، اما با نرخ فریم و وضوح بالاتر حالت عملکردی، بنابراین هم خوب به نظر میرسد و هم احساس خوبی دارد.
PS5 Pro تفاوت زیادی در بازی Final Fantasy 7 Rebirth ایجاد کرده است، که قبلاً در زمان اولویت دادن به گرافیکها، کاهش زیادی را تجربه میکرد. اما حالت جدید Versatility یک تصویر 4K تیز را با جزئیات گرافیکی با کیفیت بالا در کنار حفظ 60fps تعادل میکند. گزینه “گرافیک” به بازی این امکان را میدهد که حتی بیشتر بر روی گرافیکها تمرکز کند در حالی که اجازه میدهد نرخ فریم کمی نوسان داشته باشد. همچنین گزینههای “Sharp” و “Soft” وجود دارد که وضوح گرافیکها را به طور متناسب تنظیم میکند در حالی که 60fps را حفظ میکند. با این حال، حالت Versatility بهترین روش برای بازی کردن Rebirth است زیرا مشکل لرزش حالت وضوح در PS5 پایه را برطرف میکند.
حالتهای Performance و Fidelity بازی Ratchet & Clank: Rift Apart مشابه Spider-Man 2 عمل میکنند. حالت اول کیفیت بصری حالت Fidelity روی PS5 استاندارد را ارائه میدهد اما با ردیابی پرتو بهبود یافته، عملکرد 60 فریم در ثانیه و کیفیت تصویر شارپتر از طریق PSSR. در حالی که Fidelity Pro با 30 فریم در ثانیه اجرا میشود و ردیابی پرتو قابل تنظیم بهطور جداگانه، VRR و گزینههای 120 هرتز را دارد. بازی Ratchet & Clank در حالت Fidelity Pro آنقدر شارپ به نظر میرسد که وقتی به آن سوئیچ کردم، احساس کردم چشمهایم برای تنظیم شدن با افزایش کیفیت بصری تحت فشار قرار گرفتند. بازی فوقالعاده رنگارنگ و پرجنبوجوش است و همچنین با شخصیتها، اشیاء و افکتها پر شده است. به بهترین شکل ممکن، اینقدر زیاد است که نمیدانستم کجا تمرکز کنم چون آنقدر اتفاق میافتاد که در ابتدا گیجکننده بود. این حالت نمایشگر است اگر بخواهید PS5 Pro جدیدتان را به نمایش بگذارید. اما باز هم، برای فرد معمولی، احتمالاً اگر به Performance Pro سوئیچ کنید، باید از عینکهای خاص استفاده کنید و با یک نشانگر تفاوتها بین دو حالت را در PS5 Pro برجسته کنید.
حالا بخریم یا نه؟
این همان خط مشترک در بیشتر بازیهایی است که بازی کردم. از جهات زیادی، PS5 Pro تغییرات زیادی ایجاد نمیکند – یک گزینه برای بازی کردن با گرافیکهای شگفتانگیز، اگرچه با نرخ فریم پایینتر، و یک گزینه برای بازی کردن با ظاهری زیبا ولی با عملکردی در نرخ فریم بالاتر، که همان تصمیمی است که باید هنگام بازی کردن روی PS5 استاندارد گرفته شود. و به همین دلیل، آن موجود کوچولوی گریملی که در ذهنتان به شما یادآوری میکند که از گزینه ضعیفتر استفاده میکنید و امیدوار بودید که آن را خاموش کنید، هنوز هم وجود دارد، فقط گزینههای جدیدی برای گرفتار شدن در آنها اضافه شده است.
PSSR و توانایی آن در مقیاسسازی و تمیز کردن تصاویر همچنین برای بازیهای PlayStation 4 قابل استفاده است. طبق گفته سونی، Game Boost عملکرد حدود ۸۵۰۰ بازی سازگار با عقبماندگی PS4 را پایدار یا بهبود میبخشد. همچنین کیفیت تصویر بهبود یافتهای برای برخی از بازیهای PS4 وجود خواهد داشت. من تصمیم گرفتم این را برای چند بازی PS4 امتحان کنم. مانند بازیهای PS5، فقط از چشم غیرمسلح خودم استفاده کردم، اما این بار توانستم بازیها را به طور مستقیم مقایسه کنم با اتصال یک کنسول PS5 اضافی و استفاده از حساب اروپایی خود برای اجرای همان بازی روی هر دو دستگاه. سپس، میتوانستم بین آنها جابهجا شوم تا ببینم چه چیزی تغییر کرده است، اگر چیزی تغییر کرده باشد.
بازیهایی که من تست کردم نسخههای PS4 بازیهای Bloodborne، Ghost of Tsushima و Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بودند. در هر سه بازی، تغییرات بسیار ظریفی در کیفیت بصری مشاهده کردم. پس از مدت زمان طولانی نگاه کردن به آنها، احساس کردم که کمی بهتر به نظر میرسند، که آن را به کنتراست قابل توجهی که به دلیل کاهش تاری در کیفیت تصویر ایجاد شده، نسبت میدهم. باز هم، این تفاوت آنقدر ظریف است که به راحتی قابل نادیده گرفتن است و برای بسیاری از افراد احتمالاً همین اتفاق خواهد افتاد. اما، در حالی که تفاوت بصری قابل توجه نبود، زمان بارگذاری بازیهای PS4 که روی PS5 Pro اجرا میشوند، بهبود پیدا کرده بود. برای مثال، گذارهای طولانی معروف Bloodborne بین مکانها و Hunter’s Dream اکنون در برخی مواقع چند ثانیه کوتاهتر شده است. رفتن از اتاق بیمار طبقه اول به Hunter’s Dream از ۱۱ ثانیه به ۹ ثانیه کاهش یافته است. در عین حال، Ghost of Tsushima یک بارگذاری اولیه نسبتاً طولانی دارد که پس از نمایش لوگوی Sucker Punch نمایش داده میشود، که در Pro کاهش یافته است. به نظر میرسد که بدون اقدام خاصی از سوی توسعهدهندگان برای استفاده بهتر از قدرت PS5 Pro، بیشتر بازیهای PS4 تغییر قابل توجهی نخواهند کرد و آنهایی که تغییر میکنند به ویژگیهایی مانند نرخ فریم بدون محدودیت نیاز دارند—Bloodborne که روی ۳۰fps قفل شده است، افزایش عملکردی که اغلب درخواست میشد را در Pro تجربه نمیکند. به طور مشابه، Metal Gear Solid V: The Phantom Pain کمی سریعتر بارگذاری میشود، اما به هر حال بارگذاری آن در PS4 خیلی بد نبود، بنابراین تفاوت قابل توجهی نیست.
بنابراین، آنچه که PS5 Pro به طور کلی است، دستگاهی است که تأثیر زیادی بر نحوه بازی یا تجربه بازی برای بیشتر افراد نخواهد داشت. عناوینی که در زمان آزمایش موجود هستند، تغییراتی بهقدری ریز نشان میدهند که من نمیتوانم با اطمینان پیشنهاد دهم که افراد به جای یکی از مدلهای ارزانتر PS5 موجود، این دستگاه را خریداری کنند. قطعاً این نکته که بازیهایی مانند Final Fantasy 7 Rebirth که گزارش شده از قدرت Pro به طور قابل توجهتری بهره میبرد، هنوز پچ نشدهاند، کمکی نمیکند. با این حال، مشکل بزرگتری که PS5 Pro با آن روبهرو است این است که از آزمون ارزشگذاری که سختافزار اصلی انجام داد، عبور نمیکند. هیچ بازی جدیدی در دسترس نیست که نشان دهد نیروی اضافی چه کاری میتواند انجام دهد، و همچنین هیچ یک از بازیهای قبلاً منتشر شده که به طور قابل توجهی توسط PS5 Pro ارتقا یافته باشند، وجود ندارد. بدتر از همه، سونی حتی به ما نگاهی به پتانسیل آیندهای که این کنسول میتواند داشته باشد، نداده است.
این موضوع بهطور ظاهری PS5 Pro را در همان دستهبندی قرار میدهد که نسخههای پریمیوم و غیرضروری آیفونهای پرو اپل قرار دارند. مشخصات فنی جدید هیجانانگیز به نظر میرسند، اما زمانی که پول خود را خرج کردهاید و آن را در دستانتان دارید، تأثیر آن حداقل است، و شما را وادار میکند که فکر کنید آیا پولتان بهتر در جای دیگری خرج شده است. افرادی که به دنبال پیشرفتهترین تکنولوژیها هستند احتمالاً از آن بهرهمند خواهند شد، اما برای بیشتر افراد، تفاوتها ضروری نیستند. و اگر به دنبال بهترین روش ممکن برای بازی کردن هستید، هنوز هم یک PC ارزش بیشتری برای پول شما ارائه میدهد.
آنچه که مارک سرنی و مهندسان سونی در معرفی PS5 Pro پیشنهاد کرده بودند تا حدی به دست آمده است. فاصله بین نحوه نمایش حالت Fidelity و نحوه اجرای حالت Performance کوچکتر شده است. داشتن تکنولوژیهایی مانند PSSR و یک چیپ ماشین لرنینگ در کنسولها نیز تحسینبرانگیز است. اما برای حالا، تمام اینها فقط روی کاغذ هیجانانگیز است؛ برای پیشنهاد دادن به جای گزینههای ارزانتر و جایگزین، کافی نیست. و در نهایت، هنوز هم انتخابی بین گرافیک بهتر و عملکرد وجود دارد، فقط با تعویضی کمتر قابل توجه. امیدوارم روزی PS5 Pro واقعاً تواناییهای خود را برای ارتقاء بازیها نشان دهد، اما برای حالا، این کنسولی است که فقط اگر پول اضافی دارید و میخواهید بدانید جدیدترین نسخه کنسول را دارید باید آن را تهیه کنید. برای بقیه، یک PS5 استاندارد کاملاً کافی خواهد بود.
اولین دیدگاه را ثبت کنید